Despăgubiri pentru daune rezultate în urma unui accident cu un vehicul neasigurat sau neidentificat

În cazul în care vehiculul care a provocat accidentul nu este identificat, sau nu este dotat cu poliță de asigurare RCA, intră în funcțiune Fondul de Garantare pentru Victimele Rutiere. Acesta este un instrument gestionat de CONSAP, la care toți asigurații contribuie printr-o sumă mică din prima de asigurare, care garantează tuturor dreptul de a obține despăgubiri.Solicitarea de despăgubire trebuie trimisă către CONSAP prin e-mail certificat sau scrisoare recomandată. Despăgubirea are însă limite în funcție de disponibilitatea Fondului, cu o deductibilitate de 500 de euro.

În cazul unui accident este bine să vă cunoașteți îndatoririle și drepturile și ce trebuie să faceți pentru a obține despăgubiri.

Cel mai simplu lucru pe care trebuie să-l faceți este să completați formularul de evaluare de comun acord  (Costatazione Amichevole C.A.I.), pe care compania vi l-a furnizat atunci când vă înscrieți pentru poliță și să îl trimiteți companiei dumneavoastră. În cazul unei înțelegeri privind dinamica accidentului, este important ca formularul albastru să fie semnat de ambii șoferi implicați, pentru a scurta termenul de despăgubire a pagubelor; în caz de dezacord, este totuși util să completați formularul individual pentru a furniza versiunea dumneavoastră a dinamicii accidentului.

În cazul în care formularul albastru nu a fost completat, în orice caz trebuie să vă informați în scris societatea dumneavoastră, și să formulați, tot în interesul dumneavoastră, așa-numitul „process verbal de precauție”, adică descrierea dinamicii in care sa produs accidentul. 

Pentru a obține despăgubiri pentru prejudiciul suferit, există două proceduri diferite: procedura ordinară și procedura de compensare directă.

Procedura de compensare directa

Este cea mai răspândită. Îl puteți activa contactând direct compania dumneavoastră dacă în accident au fost implicate doar două vehicule, ambele înregistrate și asigurate în Italia, și dacă nu sunteți responsabil pentru accident (sau sunteți doar parțial răspunzător). Cu această procedură puteți solicita despăgubiri directe pentru avariile aduse vehiculului și obiectelor transportate și/sau vătămări până la 9 puncte de handicap (numite vătămări ușoare).

Procedura de despăgubire directă este aplicabilă chiar dacă pe unul sau altul vehicul implicat în accident sunt prezente și alte persoane (terți transportați) pe lângă șoferii care au suferit răni .  

Procedura obisnuita

În alte cazuri (accidente în care au fost implicate mai mult de 2 autovehicule sau care au soldat cu vătămări ale trecătorilor sau vătămări ale șoferului care depășesc 9 puncte de handicap și accidente cu vehicule înmatriculate în străinătate) va trebui să urmați procedura obișnuită de despăgubire.

Prin urmare, este necesar să faceți o cerere de despăgubire către compania vehiculului responsabil de accident.

Aici veți găsi două mostre de cereri de despăgubire pentru daune: una pentru procedura de compensare directă și una pentru procedura ordinară.

Condiții pentru oferirea de compensații

Oricare ar fi procedura activată, societatea are obligația de a formula oferta de despăgubire în termen de 60 de zile de la data la care a primit cererea de avarie proprietății sau autovehiculului și în termen de 90 de zile pentru vătămare corporală.

Perioada de 60 de zile se reduce la 30 de zile în cazul în care cei doi conducători ai autovehiculelor implicate semnează în comun fișa de constatare  amicală a accidentului (C.A.I. sau formular albastru).
În cazul vătămărilor corporale, este necesar să se știe că cele 90 de zile încep de la data prezentării adeverinței medicale care confirmă recuperarea sau stabilizarea efectelor ulterioare.

Pe site-urile companiilor puteți găsi mai multe informații despre cum să procedați în caz de accident precum și lista Centrelor de Soluționare a Daunelor care alcătuiesc rețeaua periferică a diferitelor companii.

În cazul în care la solicitărea dumenvoastra  lipsește un element esențial, compania este obligată să vă furnizeze, în termen de 30 de zile, informațiile suplimentare necesare soluționării revendicării. Odată ce ați acceptat suma oferită, compania este obligată să efectueze plata în următoarele 15 zile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *